تبلیغات
باشگاه معلمان ایران - |روز معلــــــــــــــم مبارک|

|روز,معلــــــــــــــم,مبارک|,

|روز,معلــــــــــــــم,مبارک|,

|روز,معلــــــــــــــم,مبارک|,

|روز,معلــــــــــــــم,مبارک|,

|روز,معلــــــــــــــم,مبارک|,
|روز,معلــــــــــــــم,مبارک|,
اخبار آموزش و پرورش,دانشگاه فرهنگیان,باشگاه معلمان ,باشگاه معلمان جوان ایران,فیش حقوقی,ضمن خدمت,فرهنگیان ,
لوگوی حمایتی

باشگاه معلمان جوان ایران

برای حمایت از ما کد زیر را در وبلاگ یا وبسایت خود قرار دهید

|روز,معلــــــــــــــم,مبارک|,
|روز,معلــــــــــــــم,مبارک|,
نظرسنجی
به نظر شما رتبه بندی معلمان واقعا خواهد توانست در عمل از چند شغله بودن معلمان جلوگیری نماید؟




دسترسی سریع
اخبار آموزش و پرورش,دانشگاه فرهنگیان,باشگاه معلمان ,باشگاه معلمان جوان ایران,فیش حقوقی,ضمن خدمت,فرهنگیان ,اخبار آموزش و پرورش,دانشگاه فرهنگیان,باشگاه معلمان ,باشگاه معلمان جوان ایران,فیش حقوقی,ضمن خدمت,فرهنگیان ,
آرشیو مطالب
لینک دوستان
نویسندگی در باشگاه
|روز,معلــــــــــــــم,مبارک|,
ارسال شده توسط : مجتبی رحیمی
ارسال شده در تاریخ : شنبه 12 اردیبهشت 1394

دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت مرتضی مطهری روز معلم نام نهاده شد تا همگان با ارزش وجودی و جایگاه والای آموزگاران مهر و دانایی آشنا شوند و از خودگذشتگی، ایثار و فداکاری آنان را ارج نهند و این انسان های آینده ساز را در راه آگاهی بخشی جامعه یاری رسانند.

 

زکات دانش، آموختن آن به انسان های دیگر است به همین دلیل معلمی از مهم ترین شغل ها در جهان محسوب می شود زیرا آموزگاران با عشق، دلسوزی و فداکاری به تربیت و هدایت نسل های آینده ی یک سرزمین می پردازند.

معلمان در واقع انسان سازان یک جامعه به شمار می روند که خوبی، کمال گرایی، فضیلت و مفید بودن را به دانش آموزان و در نهایت به کشور منتقل می کنند.

این انسان های گرانقدر در راه پیشرفت و توسعه ی جامعه خویش تلاش و کوشش می کنند و دلسوزانه دانش آموزان را مورد تعلیم و تربیت قرار می دهند تا آینده سازان کوشا و ساعی سرزمین خویش شوند.

امام خمینی معمار بزرگ انقلاب، نقش معلم را اینگونه توصیف کرده اند: «نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند. نقش معلم، بسیار حساس و مهم است و مسوولیت بسیار زیادی دارد. نقش مهمی است که همان نقش تربیت است که اخراج من الظلمات الی النور است...»

یکی از آموزگاران ارزشمند ایران، مرتضی مطهری بود که رویکردی روشنگرانه به معارف انسانی داشت و برای پیشرفت سطح دانش و فرهنگ انسان های روزگار خویش تلاش های فراوانی را انجام داد.

این معلم دلسوز در سیزدهم بهمن 1298 هجری خورشیدی در فریمان مشهد مقدس چشم به جهان گشود و پس از یادگیری دروس مقدماتی، به حوزه ی علمیه ی قم رفت و از محضر بزرگانی چون آیت الله بروجردی، علامه طباطبایی و امام خمینی بهره مند شد.

وی در جریان مبارزه علیه حکومت پهلوی و در حمایت از نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی به ویژه پس از قیام پانزدهم خرداد 1342 هجری خورشیدی به تبیین فرهنگ اسلامی و آگاهی بخشی جوانان و دیگر گروه های مردمی پرداخت.

هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی در بیست و دوم بهمن 1357 هجری خورشیدی در مسیر آرمان های نهضت اسلامی در کنار امام خمینی به عنوان مشاوری دلسوز و آگاه فعالیت کرد تا آن که دشمنان این مرزو بوم در پی از میان برداشتن این استاد بزرگوار برآمدند. سرانجام گروهک فرقان در دوازدهم اردیبهشت 1358 هجری خورشیدی ایشان را به شهادت رساند و ایران را در ماتمی بزرگ فرو برد.

سالروز شهادت این آموزگار و دانشمند فرزانه را روز معلم نام نهادند تا همگان قدردان این انسان های دلسوز و ازخودگذشته باشند و همواره مقام آنان را پاس دارند.



**پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت روز معلم با حمید نورآذر آموزگار و معاون آموزشی مدرسه دکتر حسابی منطقه ی 2 تهران به گفت و گو پرداخته است.

حمید نورآذر با اشاره به اهمیت جایگاه و شغل معلمی گفت: شایستگی، توسعه و پیشرفت هر کشوری به آموزش و پرورش آن کشور وابسته است. تربیت انسان های صالح و متعهد نیاز یک حکومت به شمار می رود تا بتواند در مسیر توسعه به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کند. اهمیت نظام تعلیم و تربیت در جامعه بدین دلیل است که فردی آگاه، متعهد، آشنا به مسایل و مشکلات کشور را که در امر توسعه و پیشرفت جامعه مفید باشد، پرورش دهد و نقش خود را به خوبی ایفا کند زیرا برای یک جامعه داشتن یک نظام آموزش و پرورش بالنده از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی در ادامه دلیل انتخاب شغل معلمی را این گونه بیان کرد: معلمی شغلی پیامبر گونه به شمار می رود که با هدایت و تعالی انسان ها در رابطه است. این شغل را بر پایه ی آگاهی و بینش برگزیدم و احساس کردم که می توانم در این بخش برای جامعه مفید باشم. معلمی کاری فرهنگی است که با روح انسان ها سر و کار دارد و برای من لذت بخش است. بهترین انگیزه ام برای انتخاب این شغل، این بود که کاری خداپسندانه به شمار می رود.

حمید نورآذر درباره ی شیوه ی تدریس در نظام آموزش و پرورش گفت: با گذشت زمان روش های متفاوتی باید در نظر گرفته شود که ذهن دانش آموز را به کنجکاوی و طرح سوال تحریک کند. بیشترین روشی که اکنون به کار گرفته می شود، روش کاوشگری است که ذهن دانش آموز را درباره ی حل مساله درگیر می کند تا استعداد و خلاقیت آنان کشف و شکوفا شود. هر معلم ممکن است روش خاص خود را در کلاس درس داشته باشد که برخی از آنها از راه شعر، موسیقی، نمایش و ... با توجه به درسی که ارایه می دهد ذهن دانش آموز را فعال نگه می دارد تا بتواند حقیقت را به صورت صحیح بدست آورد. روش های کاوشگری، حل مساله و دانش آموز محوری در آموزش امروزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون آموزشی مدرسه ی دکتر حسابی در ادامه بیان داشت: اینک تدریس نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده و بحث مهارت های زندگی در کتاب های درسی وارد شده است که دانش آموزان را با مسایل اجتماعی به منظور رشد و پیشرفت آنها آشنا می کند. در آموزش و پرورش استعدادها کشف و به صورت بالقوه در می آید و دانش آموز راه خودش را انتخاب می کند تا فردی که دوره ی متوسطه را به پایان می رساند به عنوان یک انسان متعهد، قانون مدار و مفید در جامعه خدمت کند.

این آموزگار با اشاره به انتظارات و مطالبات جامعه ی معلمان یادآور شد: آموزش و پرورش باید به وضع معیشت معلمان به ویژه بازنشستگان توجه کند. اگر دولتمردان به نظام آموزش و پرورش توجه خوبی داشته باشند، این بخش از جامعه نیز می تواند بدون دغدغه به کار تربیتی و انسان سازی بپردازد. نگاه دولت به آموزش و پرورش از نظر معیشتی، علمی و رتبه بندی باید ویژه باشد تا بالندگی بیشتر این نظام را شاهد باشیم.

حمید نورآذر طرح رتبه بندی معلمان را مفید ارزیابی و تاکید کرد: این طرح به نفع آموزگاران است و جایگاه آنها از لحاظ علمی و حقوقی مشخص می شود. با طرح رتبه بندی از طرف دولت انصاف رعایت می شود و امیدوارم این طرح از مهر ماه سال جاری اجرایی شود و با ورود جدی دولت این اتفاق رخ دهد.

مشاور تحصیلی مدرسه ی دکتر حسابی اظهار داشت: معلم یک الگوی رفتاری عینی است. زمانی که دانش آموزان در کلاس هستند، آموزگار را به عنوان یک الگوی برتر می شناسند و معلم آگاه که با عشق این شغل را پذیرفته است، تاثیر مثبتی را در رفتار و زندگی دانش آموز می گذارد. دانش آموزان به لبخند، نگاه و حتی شیوه ی کیف به دست گرفتن معلم خود نگاه می کنند و یاد می گیرند و از این لحاظ یک معلم، الگوی سازنده و تربیتی مهمی به شمار می رود.

وی با بیان این موضوع که اطلاعات معلم باید به روز و فراتر از کتاب درسی باشد، تصریح کرد: اکنون با توجه به اینکه سرعت علم زیاد است و دقیقه ها مهم محسوب می شوند، آموزگاری موفق به شمار می رود که در روش های یادگیری پنج مهارت سرعت، دقت، تمرکز، استفاده از قدرت حافظه و خلاقیت را به کار گیرد.

حمید نورآذر در پایان گفت: باید یاد و خاطره ی شهید مرتضی مطهری به عنوان یک الگوی عملی را گرامی نگه داریم. این معلم و دانشمند فرزانه همیشه در قلب ما زنده است. همچنین باید در این فرصت از همکاران شهیدمان یاد کنیم زیرا آنان بزرگترین ایثار را انجام دادند که آن تقدیم جان خویش در راه دفاع از مردم و میهن بود.

از: مجتبی شفیعی
مرتبط با :
نظرات
از درج هر گونه نظر تبلیغاتی بپرهیزید.چون نظرات دارای تبلیغ سایت نه تنها تایید نمیشوند .بلکه به عنوان اسپمر به ساماندهی معرفی خواهند شد.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.