تبلیغات
باشگاه معلمان ایران - رفتار و تغذیه ( برای کودکان )

رفتار,و,تغذیه,ب,کودکان,

رفتار,و,تغذیه,ب,کودکان,

رفتار,و,تغذیه,ب,کودکان,

رفتار,و,تغذیه,ب,کودکان,

رفتار,و,تغذیه,ب,کودکان,
رفتار,و,تغذیه,ب,کودکان,
اخبار آموزش و پرورش,دانشگاه فرهنگیان,باشگاه معلمان ,باشگاه معلمان جوان ایران,فیش حقوقی,ضمن خدمت,فرهنگیان ,
لوگوی حمایتی

باشگاه معلمان جوان ایران

برای حمایت از ما کد زیر را در وبلاگ یا وبسایت خود قرار دهید

رفتار,و,تغذیه,ب,کودکان,
رفتار,و,تغذیه,ب,کودکان,
نظرسنجی
به نظر شما رتبه بندی معلمان واقعا خواهد توانست در عمل از چند شغله بودن معلمان جلوگیری نماید؟




دسترسی سریع
اخبار آموزش و پرورش,دانشگاه فرهنگیان,باشگاه معلمان ,باشگاه معلمان جوان ایران,فیش حقوقی,ضمن خدمت,فرهنگیان ,اخبار آموزش و پرورش,دانشگاه فرهنگیان,باشگاه معلمان ,باشگاه معلمان جوان ایران,فیش حقوقی,ضمن خدمت,فرهنگیان ,
آرشیو مطالب
لینک دوستان
نویسندگی در باشگاه
رفتار,و,تغذیه,ب,کودکان,
ارسال شده توسط : مجتبی رحیمی
ارسال شده در تاریخ : شنبه 15 آذر 1393

نكات مفید برای كودكان مدرسه ای ، اصول رفتار با كودك یك تا سه سال ،اصول رفتار با كودك سه تا پنج ساله و ..... را در این مقاله بخوانید.

هزینه مدرسه رفتن چند؟,جملات زیبا رفتار و تغذیه ( برای کودکان )

نكات مفید برای كودكان مدرسه ای

بچه ها هر روز نیاز به انواع مختلف مواد غذایی دارند.
سعی كنید از میان وعده ای سالم و مقوی برای بچه ها استفاده كنید.
موقع صرف غذا با اعضای خانواده صحبت كنید و به بچه ها اجازه بدهید اتفاقات آن روز خود را برایتان شرح دهند.
ناهار بچه ها را در خانه آماده كنید.
همه اعضای خانواده را به انجام فعالیت فیزیكی تشویق كنید.
بچه ها را به خوردن آب تشویق و ترغیب كنید.
از كجا كمك بگیرید:
پزشك خانوادگی
متخصص تغذیه
مسئول بهداشت مدرسه
مشاور خانواده
نكات مهم در تغذیه كودك جهت پیشگیری از رفتارهای ناخوشایند

كودكان باید در زمان خوردن غذا در وضعیت راحتی قرار گیرند و غذا نزدیك آنان باشد تا بتوانند به راحتی غذا بخورند.
بشقاب و لوازم غذا خوردن باید از جنس نشكن باشد تا در صورت پرت كردن یا افتادن، باعث صدمه به كودك نشود.
قاشق نباید گودی زیادی داشته باشد و لیوان باید به اندازه كافی كوچك باشد تا در دست كودك جای بگیرد.
اكثر كودكان غذایی را كه قبلاً خورده اند با طعم آن آشنا هستند و به راحتی آن را میل می كنند.
هنگام دادن غذای جدید بهتر است ابتدا مقداری از غذای قبلی و سپس غذای جدید داده شود.
خوردن سوپ خیلی رقیق برای كودك سخت است، بهتر است كمی غلیظ باشد.
آب میوه طبیعی بهتر از انواع صنعتی است.
باید وقت كافی برای صرف غذا داده شود و برای غذا خوردن نباید شتاب و عجله كرد.
اشتهای كودك در روزهای مختلف متفاوت است بهتر است به او اصرار نشود كه حتماً تمام غذا را بخورد.
غذا خوردن باید در محیط بدون جنجال و شاید همراهی با یك موزیك ملایم سبب تحریك اشتهای كودك گردد.
غذای كودك نباید خیلی داغ باشد.
از ریخت و پاش كودك هنگام غذا خوردن ناراحت نشوید او قادر است آداب غذا خوردن را رعایت كند.
كودك نوپا فقط 10 دقیقه می تواند سرسفره بنشیند.
میان وعده غذا نباید زیاد باشد كه كودك غذای وعده بعد را نخورد.
صحبت كردن با كودك هنگام غذا خوردن علاقه او را به غذا بیشتر می كند.
تغذیه دانش آموزان در فصل امتحانات

بسیاری از دانش آموزان روزهای پیش از امتحان را تا حد امكان به مطالعه می پردازند و تصور می كنند كه غذا و استراحت مانع مطالعه می شود، در صورتی كه با تغذیه صحیح می توان بازده فكری را افزایش داد. به كارگیری نكات و توصیه های زیر توان شما را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات افزایش می دهد.
در زمان كار یا مطالعه غذا نخورید و برای این كار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید، در عین حال از مصرف زیاد شیرینی و تنقلات خودداری كنید. این خوراكی ها ممكن است در نگاه اول انرژی زا به نظر برسد اما باید توجه داشت كه این قابلیت در آنها بسیار كم دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما خواهد داد.
بررسی های دانشمندان نشان می دهد كه غذاهای نشاسته ای مانند ماكارونی، برنج و نان به دلیل تأثیر در كیفیت خواب در شب امتحان مفید است.
در صبح روز امتحان نیز بهتر است به منظور افزایش كارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین با سرشاز از فیبر مانند تخم مرغ، نان تست با عسل یا برشتوك استفاده می شود.
كارشناسان تغذیه به دانش آموزانی كه اضطراب زیادی دارند و نمی توانند صبحانه مفصل بخورند، توصیه می كنند از موز و مقداری كشمش استفاده كنند.
بعضی از دانش آموزان به دلیل اضطراب زیاد امتحانات خود را خراب می كنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده كنند. بعضی از سبزی ها از قبیل ریحان، نعنا، كاهو و سیب در كاهش اضطراب بسیار مفید است.
خوردن نان و پنیر و گردو یا تخم مرغ یا یك ظرف عدسی در روز امتحان كمك می كنند تا در طول امتحان آرام باشید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنی های حاوی عسل در كاهش اضطراب بسیار موثر است.
خوردن جگر، گوشت و ماهی كمك زیادی به كاهش اضطراب می كند زیرا كم خونی نیز یكی از دلایل كاهش یادگیری و تمركز است.
خوردن آجیل مغزدار از قبیل بادام، كشمش، فندق، گردو و نخودچی كه سرشار از منیزیم بوده و كمبود آن یكی از علل كاهش یادگیری است.
از خوردن زیاد شیرینی ها، چیپس، نمك، تخمه، غذاهای چرب و انواع نوشیدنی های گازدار در شب امتحان خودداری كنید زیرا اینها نمی گذارند در شب امتحان خواب راحتی داشته باشید.
در ساعات مطالعه خوردن ماست ترش و دوغ ترش بپرهیزید ولی خوردن روزانه شیر و همچنین ماست شیرین را فراموش نكنید.
در ایام امتحان، بیشتر مواظب سلامت خود باشید تا در معرض سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیت های غذایی و اختلالات هضم قرار نگیرید و از خوردن غذا، بیرون از خانه جدا خودداری كنید. غذای خود را خوب بجوید و آرام میل كنید.
در طول روز ( اما نه همراه غذا ) آب كافی بیاشامید ( بیش از نیم ساعت پیش تر از غذا و یكی دو ساعت پس از غذا اشكالی ندارد ). آشامیدن آب و نوشیدنی ها در وسط غذا سبب اختلال هضم و ایجد نفخ می شود.
برای غذا خوردن زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید.
برخلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن به انرژی را افزایش نمی دهد.
بنابراین استفاده بیش از حد از مواد غذایی بسیار شیرین و پرچرب در طول دوران امتحانات نه تنها مفید نیست بلكه سبب افزایش وزن و بروز چاقی می شود.
صبحانه غذای اصلی است، ناهار و شام را كمی مختصرتر بخورید اما صبحانه را كامل تر میل كنید.
مصرف روزانه یك لیوان شیر برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان موثر است.
در موقع مطالعه از خوردن نوع تنقلات خودداری كنید.
مصرف سبزی های تازه ( البته بعد از ضد عفونی كردن ) و میوه های تازه توصیه می شود.
اگر در صبحانه پنیر می خورید، بهتر است آن را همراه گردو میل كنید.
از خوردن قهوه و جای پررنگ، خودداری كنید ولی چای كم رنگ مفید است.
تغذیه متعادل و متنوع شامل غلات، انواع سبزی، لبنیات، گوشت و میوه ها سبب كاهش استرس امتحان می شود.
اگر احساس خستگی می كنید، كمی استراحت كنید. انسان در موقع خستگی احتیاج به استراحت دارد نه محرك، بنابراین مصرف قهوه به منظور بیدار ماندن توصیه نمی شود.
اصول رفتار با كودك یك تا سه سال

1- در صورتی كه كودك مایل است با دست غذا بخورد، نباید جلویش را بگیرید. به طور مثال نباید به خیال خود، برای تقویت احساس استقلال، یك قاشق به دست كودك داده و یا قاشق دیگر به او غذا بخورانید.
2- استفاده از قاشق برای كودك نوپا ضرورت دارد ولی ممكن است نیاز به كمك داشته باشد.
3- كودك نوپا نیاز به مكان نسبتاً خلوت برای غذا خوردن دارد، چون مدت تمركز او كوتاه است یعنی صدای بلند رادیو، تلویزیون یا رفت و آمد خواهر و برادر یا مشاجره می تواند توجه او را از خوردن غذا منحرف كند.
4- استراحت قبل از خوردن غذا و قرار دادن زمان ثابت برای صرف غذا اهمیت خاصی دارد.
5- اجرای برنامه ثابت نه غذای یكنواخت، سبب آرامش كودك می شود، یعنی بشقاب و قاشق همیشگی را استفاده كنید یا نحوه ی آماده كردن كودك برای غذا خوردن یكسان باشد.
6- اشتهای كودك مانند خلق و خوی او معتبر است. بهتر است روزی كه كودك اشتهای كمتری دارد و غذای كمی می خورد، اصرار نكنید كه حتماً غذای بشقابش را تمام كند.
7- قدرت تقلید كودك در این سن زیاد است و رفتارهای اعضای خانواده ( خواهر - برادر یا والدین ) را تقلید می كند لذا نباید افراد خانواده رفتار نامناسب در هنگام غذاخوردن داشته باشند.
8- كودك غذای گرم را دوست دارد. البته نباید خیلی داغ یا سرد باشد.
9- كودك دوست دارد با غذا بازی كرده و ریخت و پاش كند، بنابراین نباید انتظار داشت كودك آداب غذا خوردن را رعایت كند.
10- كودك نوپا فقط 5-10 دقیقه حالت نشستن را تحمل می كند و به طور معمول قبل از اتمام غذا، سفره را ترك كرده و دوباره بر می گردد ولی كل مدت غذا خوردن می بایست از 20 دقیقه تجاوز نكند.
11- رنگ و ظاهر غذا توجه كودك را به خود جلب می كند و در نتیجه به طور طبیعی او غذا را دست كاری خواهد كرد.
اصول رفتار با كودك سه تا پنج ساله

1- باید كودك را با انواع غذاهای مختلف آشنا كنید. بهتر است غذای جدید را ابتدا خودتان بخورید تا الگویی برای كودك باشد و تمایل كودك برای خوردن آن غذا بیشتر شود.
2- نباید میان وعده ها آن قدر زیاد باشد كه كودك نتواند غذای اصلی را بخورد. به خصوص در مصرف مواد قندی، شیرینی، شكلات و تنقلات كم ارزش نباید زیاده روی كنید چون باعث فساد دندان، سوء تغذیه و یا چاقی كودك خواهد شود. عادت دادن كودك به مصرف میوه به عنوان میان وعده بسیار خوب است.
3- تعیین یك برنامه مشخص در رابطه با غذا خوردن نشان دهنده ی ارزش ها و نگرش های خانواده است و باید با محبت و مهربانی آن ها را به كودك تفهیم كنید.
4- در صورتی كه كودك تمایلی به خوردن غذای جدید نشان نداد، می توانید او را تشویق كنید كه مقداری از آن را بچشد، بو بكشد و حتی لمس كند. این كار باعث می شود كودك بوسیله حواس بویایی، چشایی و بینایی غذا را بهتر درك كرده و پذیرش غذای جدید برای او راحت تر خواهد شد. البته بهتر است غذای جدید را زمانی كه كودك كاملاً گرسنه است به او بدهید.
5- باید هنگام خوردن غذا محیط جالب و آرام باشد امر و نهی كردن و استفاده از روش های تربیتی در حین صرف غذا مناسب نیست.
6- بی تحركی، خواب ناكافی و بیماری می تواند موجب بی اشتهایی كودك و غذا نخوردن كودك شود.
7- برای تشویق كودك به غذا خوردن بهتر است از بشقاب و فنجان همیشگی استفاده كنید و غذا را به تكه های كوچك تقسیم كنید تا كودك به راحتی آن را بخورد.
8- باید به كودك اجازه دهید تا اگر غذای بیشتری می خواهد، بگوید.
9- برای تقویت جنبه استقلال كودك، ریخت و پاش غذا بیشتر می شود ولی باید تحمل كنید.
10- با صحبت كردن با كودك خردسال در حین غذا خوردن، علاقه ای او را به صرف غذا بیشتر خواهد كنید.
11- خوردن غذا با همسالان، برای كودكان جالب تر است.
منبع مقاله : 
قاسم زاده، محمد جواد؛ (1389)، تغذیه کودکان، قم: انتشارات شمیم قلم، چاپ دوم
نظرات
از درج هر گونه نظر تبلیغاتی بپرهیزید.چون نظرات دارای تبلیغ سایت نه تنها تایید نمیشوند .بلکه به عنوان اسپمر به ساماندهی معرفی خواهند شد.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.